יפנית בתנועה מתמדת סביב ציר החיים


מיהו קטאוקה-ארליך, קרמיקה וריקוד הודי.

נולדה בשנת 71 בהונג-קונג. גדלה בקיוטו, יפן. עברה לישראל בגיל 27. חיה ברחובות עם בעלה ובנה.

איך את מגדירה את תחומי העיסוק שלך?
אני משלבת בין הוראה ויצירה בשני תחומים עיקריים של ריקוד הודי וקרמיקה.

miho-nataraja2011

DSC_0192

מה הייתה הדרך שלך למה שאת היום?
תמיד הייתה לי משיכה לאומנות. בחרתי לעשות תואר ראשון באומנות, בתחום ה'קראפטס', באוניברסיטה של קיוטו. במהלך הלימודים נגעתי במוזיקה, במלאכות שונות, והתמחיתי בקרמיקה. בחברה היפנית יש מודל מאוד קשוח של התמסרות טוטלית למקום עבודה, לכל החיים. בסיום הלימודים, הרגשתי שאם אלך לפי המודל הזה, חיי הסתיימו. למזלי, האחים הגדולים שלי בנו לעצמם חיים מאוד מסודרים ביפן, ואני הייתי יותר חופשייה, משוחררת מציפיות ההורים. התחלתי לעבוד בחברה שעוסקת בציורים על קימונו, ובמקביל המשכתי לחפש. באחת החופשות טיילתי בהודו והתוודעתי לפילוסופיה ההודית וליוגה. כשחזרתי ליפן, הבנתי שאני מאוד נמשכת לעולם התוכן ההודי, ובנוסף, הרגשתי צורך חזק מאוד לרקוד. הביטוי הישיר, ה"טרי" והדינאמי של הריקוד, מאוד שונה מליצור חפץ שנפרד ממך ולא משתנה לאורך זמן. סטטי. מכר הודי שחי בקיוטו הכיר לי מורה לריקוד הודי. מאותו רגע, בגיל 23, נפתח לי עולם חדש. התאהבתי. זה היה כמו חוויה דתית. הריקוד ההודי מחובר לקוסמולוגיה. הרקדן מתאחד עם האלוהי, עם היקום. באותה תקופה פגשתי את בעלי, זאב, שלמד אייקידו בקיוטו. כשהייתי בת 27 נשאנו ועברנו לישראל. הייתי צריכה להתאקלם ולבנות את עצמי מחדש. התחלתי מהקרמיקה. בניתי לעצמי סטודיו, למדתי איפה קונים כלים וחומרים. כשהתחלתי לחקור את תחום הריקוד ההודי בארץ, גיליתי ואקום. הבנתי שאצטרך להתחיל מאפס. תוך כמה שנים התחלתי ללמד, ולהופיע לבדי ועם התלמידות שלי במקומות שונים, כולל באוניברסיטה, בסוזאן דלאל ובאירועים של השגרירות ההודית.

miho-at-erev-yapan-bar-ilan11

מה הייתה העבודה הראשונה שיצרת?
העבודות הראשונות שלי היו ציורים, אבל אני לא זוכרת את הכלי הראשון או הריקוד הראשון. אני לא נאחזת בעבר, לקח לי כעשר שנים לגבש את הסגנון האישי שלי בקרמיקה ואני תמיד מנסה להשתפר ולהתקדם הלאה. לכן גם אין עבודות שאני גאה בהן או אוהבת אותן באופן מיוחד. לא נקשרת.

DSC_0162

איך נראה חלל העבודה שלך? מה את אוהבת בו? מה היית משנה?
בקומת הקרקע של הבית שלנו יש לי סטודיו קטן לקרמיקה, וסטודיו גדול יותר לריקוד. בשניהם יש לי בדיוק מה שאני צריכה. בבית יש את המשפחה, הבלגאן. הסטודיו זה מקום פרטי שלי. אני אוהבת שיש לי את השקט שלי, העולם שלי. איזה מזל שיש לי מקום כזה.

DSC_0184

מהם מקורות ההשראה?
ביפן, נהגתי ללכת הרבה למוזיאונים וגלריות, לקבל השראה מבחוץ. היום זה לא מעניין אותי. ההשראה שלי מגיעה מבפנים, מהריקוד. אני יורדת לסטודיו, עומדת מול המראה. הגוף הרדום מתמלא אנרגיה, ונותן לי השראה. לפעמים אני גם מקבלת השראה מספרי פילוסופיה, ספרים על ריקוד או אייקידו, שמדברים על הרמוניה עם אנשים ועם הטבע. גם הקרמיקה מחוברת לחיים היומיומיים. כל פעולה זו יצירה. ההשראה מגיעה לפעמים מצורך, מהרצון להפוך את היומיומי ליפה ולהרמוני.

DSC_0076

מהו תהליך היצירה שלך? איך נולד פריט או פרויקט חדש?
בעולם הקרמיקה, פריט חדש יכול להיווצר מצורך. בתרבות היפנית לכל מאכל יש כלי מיוחד. כך שרעיון יכול להגיע ממנה מסוימת, או מכלי שראיתי ואהבתי. יש לי, לדוגמא, עששיות שיצרתי בעקבות עששיות עתיקות מברזל שראיתי ביפן. בריקוד, התהליך משתנה. בשנים האחרונות התחלתי ליצור כוריאוגרפיות משלי, שמבוססות על שירים הודים עתיקים. התהליך יכול להתחיל ממוזיקאים שאני פוגשת, יצירה הודית, או אפילו דמות מהתרבות ההודית, כמו קרישנה, שהריקוד מבוסס עליה. יצירה של מופע חדש היא תמיד בשילוב עם מוזיקאים. בפילוסופיה הודית יש אלמנטים של אדמה, אש, מים ואוויר, כוחות של כעס, הרס, וכוחות של אהבה והרמוניה. הכול סימבולי. אני בונה את הדמות והמסר ואז מתעורר הסיפור והריקוד. אני קוראת, מזיזה את הגוף, שומעת מוזיקה הודית והלב נפתח.

miho2011inbal3

איך נראה יום בחייך?
רוב הימים מתחילים אצלי בשעה-שעתיים של ריקוד. זה נותן לי מצב-רוח מעולה לכל היום. אפשר בקלות להיכנס למעגליות פנימית ולדיכאון, אבל הריקוד מחבר את הפנימי לעולם החיצוני, בגלל זה אני כל כך אוהבת את זה. בהמשך, אם היה לי רעיון לכלי חדש בלילה, אני הולכת לאובניים. שאר הזמן שלי מוקדש, מעבר למשפחה, להוראת יפנית באוניברסיטת בר-אילן ובאופן פרטי, לשיעורים שאני נותנת בקרמיקה ובריקוד הודי, ובשנים האחרונות אני גם מתאמנת באייקידו.

DSC_0077

DSC_0097

על מה את עובדת כרגע?
בריקוד, אני מתחילה לפתח מופע חדש עם מוזיקאים ישראלים שמנגנים מוזיקה הודית. זה עדיין לא מגובש. בנוסף, מעסיקה אותי גם הוראת היפנית והריקוד ההודי. אני רוצה לעבוד על הופעה עם התלמידות שלי, שיהיה יותר מעניין. וגם, מדי קיץ אני עושה קייטנה של אומנות יפנית מסורתית. בשנתיים האחרונות אני עובדת על ספר שיכלול פרויקטים שונים במלאכות יד יפניות.

איזה מקום תופס העיסוק היצירתי בחייך, מה את מקבלת ממנו?
אין הפרדה בין חיי היומיום שלי לבין היצירה. זה הכול יחד. בלי היצירה, היו לי חיים משעממים. ככה מעניין לי ואני מאוד מאוזנת. היצירה בשבילי זה לא רק להיות קרמיקאית או רקדנית. זה משהו אורגני, כל מה שאני עושה יכול להיות אומנות, לבנות את העולם יותר יפה.

DSC_0088

איזה עבודות שלך את אוהבת במיוחד או גאה בהן במיוחד?
כמו שאמרתי, אני לא נקשרת לעבודות שלי, ותמיד מסתכלת קדימה. למרות זאת, אני מחבבת את העששית שעשיתי בהשראת עששית ברזל יפנית, וקומקום תה אדום.

DSC_0174

איך משפיע המקום שבו את חייה על היצירה שלך, ואת עליו?
לא משנה איפה אני גרה. כל זמן שאני יוצרת. ומה שחשוב במיוחד זה עם מי אני חייה. בלי זאב, זה לא היה אותו דבר. הוא מאזן אותי. לא משנה אם היינו חיים בהודו או ביפן, משנה שאני איתו. הוא המקום שמשפיע עלי.

אילו קשיים את חווה או חווית בתהליך היצירה שלך או בדרך שעשית עד היום?
הייתה לי תקופה לחוצה ועמוסה בהופעות, שבה התחלתי לחשוש מה יהיה כשהגוף יעבור את השיא שלו ואתחיל להזדקן. איך מתמודדים עם זה? החלטתי שאני לא יכולה להסתמך רק על הגוף. רציתי לשחרר את המחשבות וללמוד משהו רוחני. תמיד עניין אותי הקשר בין דת ואומנויות הבמה, במיוחד ריקוד. אני באה ממשפחה בודהיסטית-שינטואיסטית. עשיתי תואר שני בלימודי דתות באוניברסיטת ת"א, עם תזה שחקרה טקסים יפנים מימי הביניים, והקשר שלהם לדת. במקביל, התחלתי להתאמן באייקידו. כאדם שתמיד היה ב"רזיזסטנס", בהתנגדות, למדתי מהאייקידו להיות בהרמוניה. הבנתי שכוח שמגיע מהתנגדות הוא כוח מגביל. הכוח באייקידו הוא אינסופי וחסר מאמץ. זה עוזר לי גם לרקוד עם פחות מאמץ.

רוקדת-2

אילו שיתופי פעולה מעניינים היו לך במהלך הקריירה?
בהופעות שלי אני עובדת עם מוזיקאים שונים, נגנים, משוררים, זמרים. המוזיקה החיה היא חלק בלתי נפרד ממהות הריקוד ההודי. בקרמיקה אני לרוב עובדת לבד, למעט פרויקט משותף עם איה אימטני, שפית יפנית, בתערוכה שעסקה באוכל יפני במוזיאון לאומנות המזרח הרחוק ברמת-גן. התערוכה נקראה "לאכול עם העיניים – העתקי פלסטיק של אוכל יפני". אני הכנתי את הכלים לתערוכה, בהתאם להעתקי האוכל שהובאו מיפן, ואיה כתבה על האוכל.

Untitled-1

איזה יוצרות אחרות את מעריכה?
אני אוהבת את העבודות של דליה בן-מיור, קרמיקאית מסטודיו "שינו" שביודפת. פגשתי אותה לראשונה בביאנאלה לקרמיקה בפארק רעננה, וביקרתי בסטודיו שלה. http://www.shino.co.il.

אם לא היית עוסקת בעיסוקך הנוכחי, מה היית?
לא יודעת, אבל ברור לי שהייתי יוצרת. זה חלק מהחיים.

DSC_0156

אם יכולת לבחור לך לקוח, קהל או קונה, אפילו דמיוני או מהעבר, במי היית בוחרת?
כשאני רוקדת מול הודים זה הכי מרגש אותי, וגם אותם. זו המסורת שלהם, והריקוד משמח אותם, לפעמים עד בכי. אני רק רוצה לשמח את הקהל. לא אכפת לי אם זה המלך, אני לא מחפשת פטרון..
היה מוזיקאי הודי בימי הביניים שאמר – אני שר בשביל לקבל משהו, אבל המורה שלי שר בגלל שהוא מקבל את זה. כלומר, יש אנשים שיוצרים כדי להשיג מטרה מסויימת, אבל יש כאלו שיוצרים מפני שקיבלו כבר את האושר, בלי מטרה. היום אני מרגישה במצב הזה. אני פחות רעבה.

מהם הכיוונים והשאיפות לעתיד?
אני רוצה להמשיך ליצור דברים מעניינים. המחשבה יוצרת צורה. התחלתי להאמין בייעוד. דברים קורים בזמנם, לא בכוח. הייתי רוצה להמשיך להופיע, אבל קצת התעייפתי. מפריע לי שצריך לרדוף אחרי הכסף זמן רב לאחר ההופעה.

איזה המלצות היית נותנת ליוצרות מתחילות?
אין לי עצות. אם את יוצרת, יש לך מזל. זה משהו טבעי, ליצור בשביל החיים, אומנות שימושית. כשאנחנו יוצרות זו ברכה.

DSC_0092

האם יש משפט, מוטו, שאת מזדהה אתו?
ישנה אסכולה דואליסטית בפילוסופיה ההודית שנקראת – סאנקהיה, ועוסקת בקשר ובניגוד שבין נשמה וחומר. מה שמשותף לעבודה שלי בריקוד וגם בקרמיקה, הוא החיפוש אחר ה"סנטר", הציר המרכזי, הטהור, שהוא המהות, דרך משהו חומרי, מוחשי. אני תמיד חושבת על זה בזמן שאני עובדת.

איזו עצה תוכלי לתת לקוראים שלנו מהניסיון האישי שלך?
אני מציעה ללמוד ולהכיר עולמות חדשים, כדי להעשיר את החיים.

אתר קרמיקה.
אתר ריקוד.

פייסבוק.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, כתבות, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s